Kérdése van? Hívjon minket! 30/606-5171

Gumikereső

Szélesség
Magasság
Átmérő
Terhelés
Sebesség
Évszak:
Típus:
Márka:

Fizessen bankkártyával!

Ha tetszik, ossza meg!




Gumik és címkézéseik

A gumiabroncsokra vonatkozó új, európai címkézés

2012-től  érvénybe lép egy új, európai szabályozás, ami a gumiabroncspiacot érinti. Ez az új címkézési rendszer elősegíti majd a biztonságos, alacsonyabb külső gördülési zajjal rendelkező és az üzemanyag-fogyasztás csökkentését lehetővé tevő gumiabroncsok népszerűsítését. A rendelet a 2012. július 1. után gyártott személyautó gumikra, kisteher abroncsokra, teher abroncsokra, valamint busz gumiabroncsokra vonatkozik.

 

A jogszabályban előírt új címkézési rendszer a következő besorolásokat tartalmazza:

- Üzemanyag fogyasztásra hatással lévő gördülési ellenállás

- Nedves úton történő fékezés

- Külső gördülési zaj

 

A vásárló, és a felhasználó számára ez a következő előnyökkel jár:

Általános javulás következik be a gyártók termékeinek teljesítményében, ami hatással lesz a biztonságra, és a gazdaságosságra is. Átláthatóbb, jobban érthető információkat fognak kapni a három kiemelt kritériummal kapcsolatban.

 

A vásárló, és a felhasználó számára tájékoztatása:

Az új információk megjelenítése csak a személygépkocsik, valamint a kisteherautók abroncsaira vonatkozik, emellett a vásárlók és a felhasználók tájékoztatása az abroncs forgalmazójának a feladata. A vásárlókat minden szükséges információval el kell látni a vásárlást megelőzően. Amennyiben a gumiabroncs ki van állítva, akkor az új információkat vagy a gyártó által adott matrica, vagy a közvetlenül az abroncs mellett elhelyezett panel segítségével kell feltüntetni. Ha a gumi nincs kiállítva, abban az esetben ezeket a plusz információkat más formában kell a vásárló rendelkezésére bocsátani.

 

A  rendelet  nem  alkalmazandó  az alábbiakra:

- Újrafutózott gumiabroncsok
- Professzionális gumiabroncsok
- Terepabroncsok
- Kizárólag versenyzésre használt járművekre szánt gumiabroncsok
- Szöges gumiabroncsok (kivéve a szög nélkül szállított abroncsok)
- T-típusú , ideiglenes használatra szánt tartalék gumiabroncsok
- Kizárólag olyan járművekre való használatra szánt gumiabroncsok, amely járműveket első alkalommal 1990. október 1-je előtt regisztráltak
- Olyan gumiabroncsok, amelyek sebességi besorolása 80km/h alatti; amelyek névleges keréktárcsa-átmérője nem haladja meg a 254mm-t vagy 635mm-nél nagyobb

 

Besorolási kritériumok és módszerek:

Üzemanyag-fogyasztás és széndioxid-kibocsátás

A  gumiabroncs  energiahatékonysága  a  gördülési ellenálláson  alapul.  Ez  a  jármű  mozgásához  szükséges energia  egyharmadát  vagy  az  elfogyasztott  üzemanyag egynegyedét  teszi  ki.  Az  európai  rendelet  keretében kalibrált  gördülő  gépeken  végzett  mérésekre  kerül  majd  sor.  A meghatározott kategória kilogramm/tonna (kg/t) értékben megadott együtthatónak fog megfelelni. A kategóriák személyautók esetén „A”- tól (legfeljebb 6.5kg/t) egészen a „G”-ig (több, mint 12.1kg/t, azaz a kezdeti együttható kétszerese) fognak terjedni. Az „A” és „G” besorolás közötti  különbség  egy  teljes  készlet  gumiabroncsot  tekintve  az üzemanyag-fogyasztás 7,5%-os csökkenésének felelhet meg.

 

Fékezés nedves úton

A  nedves  úton  végzett  féktesztek  keretében  a gumiabroncs lassulási teljesítményét mérik 80 és 20km/h között,  vészfékezést  végrehajtva  ABS  segítségével.  Az adatok gyűjtése olyan tesztpályákon történik, amelyeket előzetesen vízzel lepermeteztek, 0.5-1.5mm-es vastagságú vízréteget kialakítva. A környezeti hőmérséklet, valamint az út hőmérséklete 5 és 35 celsius fok között változhat nyári gumik esetén, míg 2 és 20 celsius fok  között  téli  gumik  esetén.  A  pálya  jellemzői  (burkolat  típusa, egyenetlenség, az aszfalt súrlódási együtthatója, stb.) szintén eltérő lehet a jogalkotó által ajánlott határokon belül. A kategóriák „A”-tól „F”-ig terjednek majd. „G” kategória nem lesz. Bár az eredmények a jármű típusától és az éghajlati viszonyoktól függően változhatnak, az „A” és „G” besorolás közötti különbség, egy teljes szett gumiabroncsot tekintve, vészfékezés esetén akár 30% is lehet ( ha a jármű 80km/h sebességgel halad, akkor ez akár 18 méteres különbséget is jelenthet a féktávolságban).

 

Gördülési zaj

A gördülési zaj (külső zaj) figyelembe vételének célja a zajszennyezés  mérése,  amely  tényező  a  közlekedés környezeti  hatásának  részét  képezi.  A  mérés  során  a jármű kikapcsolt gyújtás mellett elhalad egy hangrögzítő rendszer  előtt.  Így  a  gumiabroncsok  gördülési  zaja  decibelben rögzíthető. Az európai rendelet figyelembe veszi a vezetés közben keletkező  zaj  decibelszámát,  valamint  annak  viszonyát  a  jövőbeni határértékhez,  amely  2012  és  2016  között  lép  majd  hatályba (661/2009/EK rendelet). Három fekete ív a leggyengébb teljesítményt jelöli.  A  gumiabroncs  által  kibocsátott  zaj  a  jövőbeni  szabványban meghatározott érték felett, de a jelenleg engedélyezett maximum alatt van. A két fekete ív azt jelzi, hogy a gumiabroncs által kibocsátott zaj összhangban  van  a  jövőben  alkalmazandó  határértékekkel.  Az  egy fekete ív azt jelzi, hogy a zajszint legalább 3 decibellel a jövőbeni, jogszabályban meghatározott határérték alatt van.

 

Összegezve:

Annak ellenére, hogy az új szabályozás céljai mindenképpen pozitívak, nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az abroncsnak nem pusztán és kizárólag a címkén látható három tulajdonságnak kell megfelelnie. Például szem előtt kell tartani egy gumiabroncs irányíthatóságát, nedves, valamint száraz úton egyaránt. Egy másik fontos szempont, ami nem szerepel az új címkén, az a gumi kopásállósága, ami szintén egy fontos tényező, és még ezeken kívül is sok más lényeges szempont létezik, ami alapján a vásárló kiválaszthatja a legmegfelelőbb gumiabroncsot.

Mindenképpen érdekes figyelni arra a tényre, hogy a nedves fékút tesztelésénél a vizsgálat túl tág határok között mozoghat. Nyári gumi esetén nagyon nem mindegy, hogy 5 vagy 35 celsius fokban, téli gumi esetén 2 vagy 20 celsius fokban vizsgálják a fékutat. Szintén nem elhanyagolható szempont, hogy milyen aszfalton történik a tesztelés. Szerencsére a nagyobb csártók, mint például a Michelin kijelentette, hogy a nyári gumikat 20 celsius fokon, míg a téli gumikat 7 celsius fokon fogja tesztelni, de sajnos ez a rendeletben nincs kikötve. Éppen ezért előfordulhat, hogy egyes gyártók a jobb eredmény érdekében az új szabályozás által megengedett lehető legoptimálisabb körülmények között tesztelik majd az abroncsokat, amik jó, bár nem reális eredményhez vezethetnek.

Mindenesetre reméljük, hogy a jövőben a gyártók nem csak és kizárólag a címkén szereplő három tulajdonság fejlesztésére fognak összpontosítani, mivel a számos többi tulajdonság gyengülését és háttérbe szorulását jelentené és ebben az esetben az új rendelet biztosan nem érné el a célját.

Ha tetszett a cikk, ossza meg ismerőseivel is!

Gumigyártók

APOLLO
BARUM
BF GOODRICH
BRIDGESTONE
CONTINENTAL
DAYTON
DEBICA
DELINTE
DUNLOP
FALKEN
FIRESTONE
FULDA
GENERAL TIRE
GOODYEAR
GT RADIAL
HANKOOK
INFINITY
KINGSTAR
KLEBER
KORMORAN
KUMHO
LAUFENN
MATADOR
MAXXIS
MICHELIN
MIRAGE
NANKANG
NEXEN
NOKIAN
PIRELLI
POINT-S
ROADSTONE
ROTALLA
ROYAL BLACK
SAETTA
SAILUN
SAVA
SEBRING
SEIBERLING
SEMPERIT
SPORTIVA
TAURUS
TOYO
UNIROYAL
VREDESTEIN
YOKOHAMA
A gumiabroncsabc.hu oldalon kedvére válogathat az akciós téligumik és nyárigumik között. Válasszon az alább található gyártók téli-, és nyárigumi kínálatából!
Téligumik
Nyárigumik
2013. gumiabroncsabc.hu - Minden jog fenntartva