HÍREK

Az aquaplaning veszélyei

Az aquaplaning veszélyei

Az aquaplaning akkor következik be, amikor a gumiabroncs és az útburkolat közé került víz nem kerül kiszorításra. Ilyenkor az abroncs előtt összegyűlik a víz, ami addig növekszik, amíg az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat megszűnik. A tapadás elvesztése miatt a kerekek csúsznak és a jármű nem képes reagálni a kormányzásra, fékezésre és gyorsításra. Ebből kifolyólag a jármű irányíthatatlanná válhat, elkezdhet csúszni, vagy pörögni. Ez pedig potenciálisan veszélyes helyzet.

Hogyan lehet elkerülni, vagy csökkenteni az aquaplaningot 

- Ellenőrizzük rendszeresen az abroncsnyomást és az abroncsokat.
Ha elégtelen a nyomás, az nagyban megnöveli az aquaplaning kockázatát. Amennyiben az abroncsnyomás alacsonyabb, mint az ajánlott érték 30 %-a, az aquaplaning veszélye meredeken nő. 

- Ellenőrizzük az abroncsok profilmélységét és kopását.
Az abroncs annál több vizet tud elvezetni, minél nagyobb a meglévő profilmélység. Ez jelentősen csökkenti az aquaplaning veszélyét. 

- Lassítsunk.
Különösen, amikor vizes szakaszhoz, pocsolyákhoz közelítünk.

Mi okozza az aquaplaningot?

A túl sok víz a jármű és az útburkolat kapcsolatának elvesztését okozhatja. Egy vizes szakaszon haladó abroncs előtt kissé feltorlódik a víz. A futófelülettel történő találkozáskor a felfekvési felület elején lévő víz nyomása növekszik. Amikor ennek a nyomásnak a nagysága meghaladja az abroncs és az útburkolat közötti átlagos nyomást, az abroncs felemelkedik az útburkolatról, mivel már nem képes többé kiszorítani a vizet. A hatás annál jobban fokozódik, minél mélyebb a víz és minél nagyobb a jármű sebessége, és ez az úttartási képesség csökkenésével jár. Egy abroncs akkor teljesít megfelelően vizes burkolaton, ha először elvezeti a vizet, hogy helyreálljon a száraz kapcsolat.

A csatorna-víz arányszám
Ideális esetben a futófelület csatornái és a felfekvési felülte alakja képes megakadályozni az aquaplaningot. Azonban az abroncs annál nehezebben tud ellenállni az aquaplaningnak, minél kopottabb. Minél mélyebb a víz, annál hamarabb veszítjük el a tapadást.

Anti Surf System: optimális tapadás nedves burkolaton

Az aquaplaning a legtöbb abroncsnál kialakul, amikor az utat mély víz borítja. Most azonban a Michelin technológiáinak köszönhetően, mint például az Anti Surf System, sokkal nagyobb esélyünk van arra, hogy az optimális tapadás megtartásával vágjunk át a pocsolyákon. Például a MICHELIN Pilot Sport 3 abroncson is alkalmazott megoldás optimális teljesítményt biztosít nedves burkolaton. A MICHELIN Pilot Sport 3 a különleges alakú, lekerekített váll kialakítása miatt képes jobban belevágni a vízbe, így késleltetve az aquaplaning bekövetkeztét, a felfekvési felület méretének csökkentése nélkül. 

Forrás:  http://www.michelin.hu/autogumi/hasznos-informaciok/hasznalati-tanacsok/aquaplaning